logo logo
Grote Hagen 92 3078 RC Rotterdam
T: 010 - 760 02 46 E: info@pit010.nl
Contact opnemen
18/11/2021

Yasemin, vroegsignalering, is er (bijna) altijd op tijd bij

Maak kennis met Yasemin Kot medewerker Vroegsignalering  en Welzijn op Recept bij PIT 010. Vol enthousiasme vertelt zij ons wat vroegsignalering nou precies is, en hoe dat helpt bij de aanpak van armoede.

Vroegsignalering in de wijk

“Vroegsignalering zegt het al zelf; vroegtijdig signaleren van problemen. Dit kan te maken hebben met schulden, huisvesting, activiteiten, eenzaamheid enzovoort. Mijn collega’s en ik gaan preventief te werk door deze signaleringen op te pakken en zo mogelijk zelf op te lossen. Als blijkt dat een bewoner een probleem heeft waar wij niet direct iets mee kunnen, zorgen we er voor dat de bewoner in ieder geval aan de juiste dienstverlener wordt gekoppeld. Het hoeft niet altijd een meervoudig probleem te zijn, een enkelvoudig probleem pakken we ook op.

Welzijn op Recept

Verder ben ik ook bezig met Welzijn op Recept. Daarvoor zit ik regelmatig in-house bij een huisartsenpraktijk. Als er bijvoorbeeld een patiënt is die door zijn of haar problemen niet kan slapen, kan een slaappilletje misschien tijdelijk helpen, maar is het probleem niet opgelost. Dan verwijst een huisarts de patiënt door naar mij en mijn collega’s en kijken wij wat er aan de hand is en zorgen we ervoor dat de problemen verholpen worden.

Zo vroeg mogelijk problemen oplossen

Het doel van vroegsignalering is om zo vroeg mogelijk bij een probleem te zijn en dit op te lossen voordat het verergert. Mocht het een casus zijn dat al in een vergevorderd stadium is, waardoor wij er niks meer mee kunnen, dan verwijzen we door naar de juiste dienstverlener. We vragen ook altijd om een terugkoppeling om een vinger aan de pols te houden.

Natuurlijk zou het geweldig zijn als ooit de hulpvraag compleet is opgelost, maar dat gebeurt natuurlijk niet zo snel. Het is voor ons al geslaagd als de juiste dienstverlener of wijzelf de cliënt in ieder geval op het goede weg kunnen brengen zodat bijvoorbeeld de schulden al stap voor stap kunnen verminderen.

Hoe lastig een probleem ook lijkt, meestal is er een oplossing

Ik vind mijn werk heel erg leuk omdat het zo afwisselend is. Hoe lastig een probleem in het begin ook kan lijken, meestal lukt het goed om mensen te helpen. Zo heb ik wel eens een dame geholpen, die ondanks haar psychische problemen door het UWV beter was gemeld. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, want mevrouw was totaal niet in staat om te werken. We hebben hier toen bezwaar tegen ingediend, ik ben met haar meegegaan naar alle afspraken om haar te steunen. Uiteindelijk na het bezwaar is haar uitkering weer omgezet naar een ziektewet uitkering. Dit is natuurlijk een positieve uitkomst.

Ik heb ook wel eens een uitdagende casus gehad. Dat ging om een dame die de Nederlandse taal niet beheerste, maar ook niet kon lezen of schrijven. Ze had een traumatisch verleden. Ze woonde zelf in haar geboorteland en haar man in Nederland, maar ze waren wel getrouwd. Ze is uiteindelijk verhuisd naar Nederland, en is kort daarna haar man verloren. Toen bleek dat haar overleden man al maanden geen huur betaalde en mevrouw nu opgescheept zat met een schuld van een paar duizend euro. Mevrouw wist en begreep helemaal niets, én had in een keer een enorme schuld. Het liefst wil je voor zo iemand geld toveren en haar van al haar schulden af helpen, maar helaas kan dit niet. Gelukkig konden we via onze goede contacten met de woningcorporatie er wel voor zorgen dat de totale schuld toch maar niet naar een incassobureau is gegaan. Ondertussen hebben we samen met mevrouw een bijstandsuitkering aangevraagd en afspraken gemaakt om de geldproblemen op te lossen.

Het werk dat ik doe is uitdagend. Maar ik ben steeds bezig met mensen helpen, en dat vind ik echt het allerleukste.”

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over vroegsignalering of maak jij je zorgen over iemand? Je mag altijd contact opnemen met Yasemin. We proberen te achterhalen hoe het met iemand gaat en of wij iets voor diegene kunnen betekenen.

Yasemin Kot
T: 06 – 50 23 00 67
E: y.kot@pit010.nl